torsdag 22. mars 2012

Oppskrift på heklet påskeegg



Bruk det garnet du har for hånden. Jeg har brukt litt restegarn i både bomull og ull.
Heklenål 4.0.



 
1. Lag en ring med 3 lm.
2. Hekle 6 fm i ringen.

3. Hekle fm og øk i annenhver maske = 9 fm.
(fm, fm+fm, fm, fm+fm, fm, fm+fm)

4. Hekle 2 fm og øk så i den tredje = 12 masker.
(fm, fm, fm+fm, fm, fm, fm+fm osv...)

Etter dette vil heklingen ikke gå opp i runden, men ikke tenk på det!

5. Hekle 3 fm og øk så i den fjerde (se eksempel i omg. 4). Gjør dette 4 ganger!
6. Hekle 4 fm og øk så i den femte. Gjør dette 5 ganger!

7. Hekle 8 runder med fm!

8. Nå skal vi felle! Hekle en fm og felle annenhver gang. Altså hekle en fm, så fell de to neste, hekle en fm, så fell de to neste... Usikker på hvordan du feller? Gjør som vist her.
Gjør dette i en hel runde.

9. Nå skal vi fylle eggene! Jeg har fylt eggene mine med bomull fra First Price.
Billig fyll og det fungerer fint til dette formålet. Prøv deg frem med hvor mye du ønsker.

10. Repeter nr. 8.

11. Nå kan du felle hele tiden, helt til egget er tett. Fest så tråden som du ønsker. Jeg har bare laget en stor løkke av den siste masken og det fungerer som oppheng for meg. Fest så tråden.
 



Pynt eggene litt ekstra ved å sy mønstre eller sy på knapper og paljetter. Jeg sydde på hjerte og stjerne på mine hvite egg. Istedenfor vanlig tråd kan du jo for eksempel bruke sløyfebånd som oppheng.
Bruk fantasien!

Var dette helt gresk eller var det lesbart? Det er veldig enkle egg å hekle, og det gjør jo ikke noe om du ikke følger helt slavisk. Det blir bare en litt annen form på egget, og det er bare sjarmerende!


Klar....ferdig....PÅSKEVERKSTED!

9 kommentarer:

Exam Cram sa...

Awesome design...

Forever Love sa...

Nei så søte egg!!

Her er nazi-regime satt, og en bøtte våtservietter går det hver dag enn så lenge hehe.

Masse god bedring til deg, håper du kommer deg raskt.. Jeg trodde jeg skulle stryke med en stund der og så plutselig er formen der igjen DEILIG:-)

Klem

...huset ved kanalen... sa...

Så herlige de var - hadde jeg bare kunnet strikke:-) Kom over bloggen din, og har scrollet meg nedover. Liker godt det jeg ser, dust og avslappet det hele. Legger meg til som følger!

Prinser og Prinsesser v/ Irene Brenna sa...

Takk for tips!

Jannes lille sted sa...

Så flink du er Silje! :-)
Klemmer Janne Merethe

Gøril`s Kreativiteter - håndlaget med kjærlighet sa...

Så søte egg! Takk for at du deler oppskriften!

Ha en fin dag

Erika sa...

Nydelig! Takk for oppskriften og en insprerende blogg! Ønsker deg en strålende helg!
-Erika

ceciliemo sa...

Hei!

Så flotte påskeegg! Jeg jobber i Allers.no, og lurer på om jeg kan få legge ut et av bildene dine samt link til oppskriften din på Allersbloggen?

http://blogg.allers.no/

På forhånd takk for svar.

Hilsen Cecilie Moestue, nettjournalist i Allers

Anonym sa...

Hei! Tusen takk for oppskriften. Hilsen fra Jane

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...